STATUT
Fundacji Hospicyjnej MÓJ DOM
Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundację pod nazwą Fundacja Hospicyjna MÓJ DOM, zwaną dalej Fundacją, ustanowiła Ewa Gnatkowska, zwana dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Jolantę Bujalską w kancelarii notarialnej w Warszawie, al. Jerozolimskie 29 lok. 26, w dniu 27 czerwca 2019 (Repertorium A nr 1137/2019) działając na podstawie przepisów prawa polskiego oraz postanowień niniejszego Statutu.
- Fundacja działa pod nazwą Fundacja Hospicyjna MÓJ DOM.
- Fundacja może posługiwać się nazwami skróconymi: MÓJ DOM, Fundacja MÓJ DOM, Fundacja HMD, FHMD.
- Fundacja jest apolityczna, jej powstanie i działalność bazuje na chrześcijańskim systemie wartości i poszanowania człowieka. W swej działalności Fundacja kieruje się zasadami zgodnymi z nauczaniem Kościoła Katolickiego.
- Czas działania Fundacji jest nieoznaczony.
§ 2
- Fundacja ma osobowość prawną.
- Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 o fundacjach (Dz.U. 2020.2167) oraz niniejszego statutu.
§ 3
Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy
w wybranych językach obcych. - Fundacja może posługiwać się wyróżniającym ją znakiem graficznym.
- Fundacja może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o podobnym profilu i zakresie działania, jak również ich przedstawicielem.
- Fundacja może powoływać spółki prawa handlowego oraz inne podmioty, w szczególności poprzez tworzenie oddziałów, zakładów i filii w Polsce i poza granicami, ustanawiać w kraju i zagranicą swoich przedstawicieli, a także przystępować do spółek i fundacji, nabywać udziały i akcje w spółkach, tworzyć spółki z udziałem innych podmiotów.
- Fundacja może współpracować z organizacjami reprezentującymi interesy pacjentów.
- Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest minister właściwy do spraw zdrowia.
- W zakresie niezbędnym do realizacji celów statutowych Fundacja może zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę, jak również powierzać w ramach innego stosunku prawnego wykonywanie określonych zadań lub czynności, na przykład pracy społecznej, w szczególności świadczonej w formie wolontariatu.
- Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji oraz posługuje się swoim znakiem graficznym (logo).
§ 5
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji.
Cele i zasady działania Fundacji
§ 6
Celami Fundacji są:
- Pomoc osobom z chorobami neurologicznymi, postępującymi, nieuchronnie prowadzącymi do skrócenia życia, w szczególności pomoc w opiece nad chorym ze stwardnieniem zanikowym bocznym (SLA).
- Pomoc osobom paliatywnie chorym, wykluczonym i ubogim w różnych przestrzeniach ich życia:
-
- całkowicie pozbawionych środków do życia (ubóstwo finansowe);
- całkowicie opuszczonym przez rodzinę/najbliższych i/lub odrzuconych przez społeczeństwo (ubóstwo społeczne);
- pomoc rodzinom i opiekunom osób chorych.
- Integracja różnorodnych grup społecznych;
- Budowanie wielopokoleniowej wspólnoty opartej na zawiązywaniu i budowaniu pomostów relacyjnych we wszystkich wyżej wymienionych wielopokoleniowych środowiskach tj. między chorymi, rodzinami, lokalną społecznością itp.
- Rozwijanie świadomości, wiedzy i umiejętności związanych z chorobą paliatywną, opieką nad osobami terminalnie chorymi, komunikacją, psychologią;
- Udzielanie pomocy rodzinom i opiekunom, szkolenie ich w sprawowaniu opieki nad chorymi przewlekle, chorymi w końcowej fazie nieuleczalnej choroby, szczególnie choroby nowotworowej, oraz innymi chorymi nieuleczalnie.
- Organizacja kompleksowej opieki nad chorymi przewlekle, chorymi nieuleczalnie oraz osobami w końcowej fazie choroby nieuleczalnej, wymagającymi opieki całodobowej, hospitalizacji ze względów medycznych bądź socjalnych i prowadzenie hospicjum stacjonarnego dla chorych wymagających całodobowej opieki i leczenia w warunkach hospicjum stacjonarnego, oddziału opieki paliatywnej, innych rodzajów opieki całodobowej, a także w ramach oddziału dziennego opieki paliatywnej i grup wsparcia.
- Edukacja, propagowanie idei opieki hospicyjnej i szacunku dla życia, promocja i organizacja wolontariatu.
- Wszelkie działania podejmowane na rzecz godnego życia w chorobie i godnego umierania.
- Realizacja działań o charakterze dobroczynnym.
- Realizacja działań z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej.
§ 7
Fundacja realizuje swoje cele poprzez następujące działania, które mają charakter nieodpłatny:
- organizowanie ośrodków leczniczych i opiekuńczych, w tym ośrodków hospicyjnych opiekujących się chorymi nieuleczalnie, chorymi przewlekle, chorymi w końcowej fazie choroby nieuleczalnej, wymagającymi opieki całodobowej lub dziennej ze względów medycznych i socjalnych,
- niesienie opieki medycznej, pielęgnacyjnej, rehabilitacyjnej, duchowej, socjalnej, psychologicznej chorym,
- zapewnienie wsparcia organizacyjnego, duchowego, psychologicznego, socjalnego i medycznego dla rodzin osób chorych i osieroconych,
- prowadzenie działalności leczniczej, w szczególności hospicjów stacjonarnych, hospicjum domowego, oddziałów opieki paliatywnej, dziennych oddziałów opieki paliatywnej, poradni leczenia bólu i poradni medycyny paliatywnej oraz ośrodków dla osób przewlekle chorych,
- prowadzenie wypożyczalni sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego,
- budowanie partnerstw i współpracę z władzami państwowymi i samorządowymi, z placówkami ochrony zdrowia, ośrodkami naukowymi, kulturalnymi i edukacyjnymi, Kościołami i związkami religijnymi, instytucjami prowadzącymi identyczną lub podobną działalność oraz z innymi osobami prawnymi i fizycznymi, w kraju i za granicą,
- pozyskiwanie i szkolenie personelu medycznego i wolontariuszy do wszelkiego rodzaju pracy na rzecz chorych, ich rodzin, bliskich, oraz na rzecz zapewnienia funkcjonowania Fundacji,
- prowadzenie działalności naukowej i edukacyjnej,
- organizowanie konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów, paneli dyskusyjnych, zjazdów i spotkań – dla społeczności lokalnej oraz osób i instytucji spoza regionu,
- organizowanie imprez turystyczno – rekreacyjno – kulturalnych, dla osób chorych i osieroconych oraz osób pomagających im,
- organizowanie akcji i imprez artystycznych, kulturalnych i charytatywnych,
- organizowanie spotkań integracyjnych w tym prowadzenie kawiarenki integracyjnej,
- organizowanie terapii zajęciowej w tym Aquaterapia, Muzykoterapia, Arteterapia itp.
- skupianie wokół idei Fundacji osób zainteresowanych jej celem, w tym przedstawicieli środowisk twórczych i naukowych, w kraju i zagranicą,
- stwarzanie przestrzeni do kontaktu z naturą np. poprzez stworzenie mini ogrodu, mini zielnika, mini zoo itp.,
- prowadzenie strony internetowej i mediów społecznościowych,
- opracowanie, druk i dystrybucja materiałów informacyjnych związanych z działalnością Fundacji i jej celami,
- prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej, publikowanie prac naukowych,
- propagowanie założeń Fundacji,
- współpracę z organizacjami reprezentującymi interesy pacjentów.
§ 8
Cele Fundacji mogą zostać zmienione w drodze oświadczenia Fundatora, a po śmierci Fundatora przez Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
Majątek i dochody Fundacji
§ 9
- Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 2.000 (dwa tysiące) złotych oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
- W przypadku podjęcia przez Fundację działalności gospodarczej kwota przeznaczona na działalność gospodarczą z funduszu założycielskiego wynosi 1.000 (tysiąc złotych).
§ 10
Dochody Fundacji pochodzić mogą z:
- darowizn, spadków, zapisów, nawiązek, subwencji otrzymywanych zarówno od osób fizycznych jak i prawnych z terenu Rzeczypospolitej Polskiej, oraz z zagranicy,
- odsetek bankowych od posiadanego kapitału,
- dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego oraz innych praw majątkowych,
- dochodów ze zbiórek publicznych,
- dotacji z funduszy publicznych i ze środków Unii Europejskiej,
- dochodów z działalności gospodarczej,
- wpływów z budżetu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
§ 11
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Rokiem obrotowym Fundacji jest rok kalendarzowy.
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia jej zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
§ 12
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów.
- Działalność gospodarcza może być prowadzona wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, zaś nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność statutową.
- Decyzję o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej podejmuje Zarząd.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarcza w następującym zakresie:
-
- wydawanie książek (PKD 58.11.Z*);
- wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z*);
- działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych(PKD 59.20.Z*);
- pozostała działalność wydawnicza (PKD 58.19.Z*);
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z*);
- stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (PKD 70.21.Z);
- pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z*);
- działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z*);
- pozaszkolne formy edukacji artystycznej (PKD 85.52.Z*);
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B);
- badanie rynku i opinii publicznej (PKD 73.20.Z);
- wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego (PKD 77.29.Z);
- kierowanie w zakresie działalności związanej z ochroną zdrowia, edukacją, kulturą oraz pozostałymi usługami społecznymi, z wyłączeniem zabezpieczeń społecznych (PKD 84.12.Z);
- praktyka lekarska ogólna (PKD 86.21.Z);
- praktyka lekarska specjalistyczna (PKD 86.22.Z);
- praktyka lekarska dentystyczna PKD 86.23.Z);
- działalność fizjoterapeutyczna (PKD 86.90.A);
- pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 86.90.E*);
- pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych (PKD 73.12.B);
- działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD82.30.Z);
- działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (PKD 90.01.Z*);
- artystyczna i literacka działalność twórcza (PKD 90.03.Z*);
- działalność galerii i salonów wystawienniczych (PKD 92.31.E);
- pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.29.Z*);
- pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (PKD 88.10.Z);
- pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 88.99.Z*);
- praktyka pielęgniarek i położnych (PKD 86.90.C);
- pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 86.90.E*);
- obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20.Z),
- pozostała usługowa działalność gastronomiczna (PKD 56.29.Z);
- pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską (PKD 87.10.Z);
- pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (PKD 87.30.Z).
§ 13
Zabrania się:
- Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
- Przekazywania majątku Fundacji na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego Fundacji.
- Zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Władze Fundacji
§ 14
Władzami fundacji są:
- Zarząd Fundacji – organ zarządzający;
- Rada Fundacji – organ doradczy i opiniodawczy.
§ 15
- Zarząd Fundacji liczy od jednej do trzech osó Jeśli Zarząd jest jednoosobowy – powołuje się Prezesa Zarządu, jeśli Zarząd liczy więcej niż jedną osobę powołuje się dodatkowo wiceprezesów.
- Prezesem Zarządu Fundacji jest Fundator albo wskazana przez niego osoba. W przypadku trwałego i nieusuwalnego braku możliwości wskazania przez Fundatora osoby Prezesa, wyboru prezesa dokonuje Rada Fundacji. Wybór prezesa następuje na podstawie wskazania przez Fundatora albo uchwały Rady Fundacji.
- Fundator powołuje i odwołuje Zarząd lub poszczególnych jego członków.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie i pozostawać w stosunku pracy z Fundacją. Wysokość wynagrodzenia Prezesa Fundacji ustala Fundator, a pozostałych osób Prezes Fundacji, z zastrzeżeniem ust. 10.
- Zarząd powoływany jest bezterminowo.
- Członkostwo w Zarządzie wygasa z chwilą odwołania przez Fundatora albo śmierci członka Zarządu.
- Odwołanie członka Zarządu następuje w przypadku:
-
- złożenia rezygnacji;
- podjęcia pracy, której charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Zarządu;
- choroby, ułomności lub utraty sił powodujących trwałą niezdolność do pełnienia funkcji;
- nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu;
- istotnego naruszenia postanowień statutu.
- Po śmierci Fundatora kompetencje w zakresie powoływania i odwoływania Zarządu i poszczególnych jego członków przejmuje Rada Fundacji.
- W sytuacji, gdy Prezesem Zarządu, wiceprezesem zarządu jest Fundator, zapisy ust. 1-8 stosuje się odpowiednio.
- Umowę o pracę z Fundatorem, będącym jednocześnie Prezesem Zarządu lub wiceprezesem zarządu zawiera w imieniu Fundacji drugi wiceprezes zarządu.
§ 16
- Zarząd Fundacji kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu Fundacji należy w szczególności:
-
- uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych;
- pozyskiwanie środków finansowych na działalność statutową Fundacji;
- uchwalanie regulaminów;
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji;
- podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów;
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji;
- sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji i przedstawianie ich stosownym organom administracji publicznej oraz Radzie Fundacji i Radzie Wspierającej Fundację;
- podejmowanie decyzji w przedmiocie rozpoczęcia prowadzenia przez Fundację działalności gospodarczej.
- Zarząd Fundacji podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał – zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu Fundacji. W przypadku równej liczby głosów decydujący głos ma Prezes Fundacji.
- Posiedzenia Zarządu Fundacji odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku.
- Posiedzenia Zarządu Fundacji zwołuje Prezes Zarządu, przesyłając informację o terminie posiedzenia pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 7 dni przed planowanym posiedzeniem.
- O posiedzeniu Zarządu Fundacji muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu Fundacji.
- Zarząd Fundacji może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
- Zarząd co roku, do dnia 30 września, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji za rok poprzedni.
- Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 17
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, gdy zarząd jest jednoosobowy, uprawniony jest Prezes Zarządu.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji do kwoty 20 000 złotych włącznie, gdy Zarząd jest wieloosobowy, uprawniony jest każdy z Członków Zarządu samodzielnie.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji w kwocie powyżej 20 000, gdy Zarząd jest wieloosobowy, uprawnieni są dwaj Członkowie Zarządu, w tym Prezes Zarządu.
Rada Fundacji
§ 18
- Rada Fundacji jest organem doradczym i opiniodawczym Fundacji, pełni również funkcję organu kontroli wewnętrznej, wykonującym niezależnie swe funkcje kontrolne.
- Powołanie Rady jest obligatoryjne w sytuacji, gdy Fundacja wystąpi o status organizacji pożytku publicznego.
- Rada Fundacji składa się z dwóch do sześciu członków.
- Członków Rady powołuje i odwołuje Fundator. W Radzie mają prawo zasiadać również Fundator, z zastrzeżeniem ust. 7 i następnych.
- Po śmierci Fundatora Rada samodzielnie uzupełnia swój skład poprzez dokooptowanie członków.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa albo śmierci członka Rady.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- Członkiem Rady nie może być osoba pozostająca w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej z członkiem Zarządu Fundacji.
- W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
- Członkowie Rady Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Członkiem Rady Fundacji nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 19
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora, zgłoszony na piśmie.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§ 20
Do zadań Rady należy w szczególności:
- Opiniowanie i wskazywanie kierunków działań Fundacji;
- Doradzanie i pomoc w kierowaniu Fundacją;
- Wydawanie i przedstawianie Fundatorowi opinii co do pracy Zarządu;
- Rzecznictwo na rzecz Fundacji;
- Kontrolowanie pracy Zarządu;
- Zatwierdzanie lub odmowa zatwierdzenia sprawozdań Zarządu.
§ 21
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji;
- dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Zmiana Statutu
§ 22
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Fundator, a po jego śmierci Rada Fundacji jednomyślnie. Zmiana statutu następuje w formie uchwały.
Połączenie z inną fundacją
§ 23
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 24
Decyzje dotyczące połączenia z inną fundacją podejmuje Fundator na wniosek Zarządu lub z własnej inicjatywy, a po śmierci Fundatora Zarząd, przy czym decyzje Zarządu w tym przedmiocie zapadają w drodze jednomyślnej uchwały, która dla swej ważności wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
Likwidacja Fundacji
§ 25
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Momentem decydującym o likwidacji z powodu wyczerpania się środków finansowych jest sytuacja, w której dalsze prowadzenie działalności powodowałoby niewypłacalność Fundacji.
§ 26
Decyzję o likwidacji podejmuje Fundator w drodze uchwały, na wniosek Zarządu lub z własnej inicjatywy, a po śmierci Fundatora Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która dla swej ważności wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
§ 27
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu, która dla swej ważności wymaga zatwierdzenia Przez Radę Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.